15. huhtikuuta 2011

Hautausmaa


Kävin tänään lenkillä (jo kolmas kerta tällä viikolla, jes!), ja poikkesin kotimatkalla hautausmaan kautta. Monesti olen meinannut mennä siellä käymään, mutta en ole vaan saanut aikaiseksi, vaikka se siinä ihan kävelytien vieressä onkin. Ehkä ajattelin, että tuntuu hölmöltä mennä sinne "ilman syytä".


Nyt jotenkin teki tosi hyvää käydä siellä vähän rauhoittumassa. Katsella kivoja nimiä hautakivistä, lukea ihmisten ammatteja, erilaisia hautakiviä. Isoja ja pieniä, uusia, vanhoja, kiiltäviä, sammaloituneita.


Minä olen hyvin vähän käynyt hautausmailla, koska minulla ei ole ketään läheistä kuollut, onneksi. Oman pappani haudalla olen käynyt joitakin kertoja, mutta koska en ole pappaani koskaan saanut nähdä, se ei tunnu minulle niin läheiseltä. Monet hautausmaat ovat kuitenkin niin kauniita, että voisihan niillä vierailla ihan muutenkin.


Minä ainakin mietin tuolla kävellessäni todella paljon sitä, millaisia ihmisiä niissä haudoissa makaa. Katson syntymävuodet ja kuolinvuodet. Mihin he mahdollisesti ovat kuolleet? Luonnollisesti vai kenties jonkun sairauden takia? Olivatko he rikkaita kaupunginmiehiä, isoja maatilallisia, renkejä, piikoja, kokkeja, koululaisia.


En tiedä, voiko hautausmaa olla jonkun mielestä kamala ja ahdistava paikka. Minusta tuolla oli vain mielettömän kaunista. Jotenkin ihana ajatella, että omakin ruumis päätyisi joskus jonnekin noin nättiin paikkaan. Aurinko paistoi puiden lomasta, linnut lauloi ja oli todella rauhallista.


Ihanaa, miten joistakin haudoista pidetään niin hyvää huolta. On uudet kukat ja kynttilät, hauta haravoituna ja laitettuna. Surullista, ettei joistakin haudoista ole enää ketään pitämässä huolta.






Joidenkin perheiden kohtalot säälittää. Onhan sitä aikaisemmin kuollut varmasti todella paljon lapsia ja vauvoja.. Yhdessä haudassa makasi perhe. Ensimmäinen lapsi oli elänyt 23 vuotta. Toinen lapsi eli 50-vuotiaaksi. Kolmas lapsi eli kaksi päivää. Neljäs hieman vajaat kaksi vuotta. Perheen lapsilla oli muuten aivan ihanat nimet, oikein kunnon perisuomalaiset.

Paljon ajatuksia pienen ihmisen päässä. Hautausmaat saa näköjään mietteliääksi. :)

Ei kommentteja: